martes, 12 de octubre de 2010

Activitat 38: La naturalesa de les idees

Títol del text: Realitat mutable o inmutable?


Idees principals:


En aquest text es mostra un diàleg de Socrates amb Cebes.
Sòcrates es pregunta si la realitat en si mateixa, és a dir, les idees es presenten sempre en el mateix estat o són mutables.Utilitza el mètode socràtic per arribar a la veritat d'aquesta qüestió.

Anàlisi:

Es tracta d'un text de Plató que correspon al període de maduresa.En aquest text es mostra un diàleg de Sòcrates en el que es pot veure el mètode socràtic, però alhora introdueix alguna tesi sobre la teoria de les idees.Sòcrates es pregunta sobre la realitat en si mateixa, i amb aixó fa referència al món intel·ligible de Plató, el de les idees.Concretament es pregunta sobre els aspectes ontològics, ja que identifiquem les idees amb l'ésser(realitat).
Sòcrates manté un diàleg amb Cebes, al qual pregunta si la realitat es presenta sempre en la mateixa forma, inmutable, o pot variar d'estat i admetre algun canvi.
Cebes per la seva part, considera que és necessari que es presenti d'idèntica forma i en idèntic estat, perquè la realitat invisile, aquella que no percebem amb els sentits sinó que existeix per si mateixa, ha de ser universal inmutable i necessària.Per contra són les coses les que percebem amb els sentits, alló que és contingent i mutable.

Comparació:

Aquesta teoria de les idees de Plató per la qual hi ha una dualitat de realitats, per una banda el món de les idees(intel·ligible) que és inmutable i universal, i d'altra banda la copia del món intel·ligible(la realitat visible) aquella que es pot percebre amb els sentits i és mutable, es pot comparar amb la teoria de Parmènides. La dualitat de mons de Plató, món visible i món invisible, es pot comparar amb les dues vies de recerca de Parmènides.La via de la veritat parla de l'ésser, que és etern i inmutable i no es pot percebre amb els sentits, com les idees del món invisible. I la via de la opinió fa referència al món de les aparènces, allò que percebem amb els sentits, com el món visible de Plató.

0 comentarios:

Publicar un comentario