domingo, 24 de octubre de 2010

Activitat 41: Ciència(episteme) i opinió(doxa).

Títol: Els filòsofs, amants de la saviesa

Idees principals:

En aquest diàleg Plató ens mostra els dos graus de coneixements possibles:la opinió i el saber(ciència). Destaca que només els filòsofs poden arribar al saber, és a dir, a contemplar la veritat, ja que només ells són capaços de conèixer el món de les idees.

Anàlisi:

Aquest text correspon a l'obra de Plató La República, concretament el llibre V. En aquest fragment Plató,sempre mitjançant el diàleg, fa referència als aspectes gnoseològics de la seva teoria de les idees, els quals parlen sobre l'objecte de coneixement. Aquest ha de ser inmutable, i per tant l'única cosa que no canvia són les idees. Per tant aquell que arribi al coneixement de les idees serà que contempli la veritat. I Plató diu que només els filòsofs seran capaços de contemplar la veritat. Els filòsofs,amants de la saviesa, són capaços de captar les idees a través de la raó, i arribaran així al grau de coneixement superior, el saber(la ciència).Per contra, aquells que no són filòsofs no podran arribar a contemplar la veritat, no separaran les coses belles de la idea de bellesa i no arribaran a la essència de les coses. Aquests només podran arribar a la opinió. I moltes vegades aquest fet es deu a que la majoria de persones es conforma amb les aparences, amb alló que sent: com els espectacles,els colors... Però tal i com diu en el text: "el seu pensament és incapaç de veure i acollir la naturalesa de la bellesa en si".

Comparació:

En aquest text es mostra els aspectes gnoseològics de la teoria de les idees de Plató, aquests consideren que hi ha dos graus de coneixements: la opinió, en la qual trobem en primer lloc la conjectura i després la creença; i la ciència(en el text es fa servir el concepte de saber) que es divideix en el pensament discursiu i en el pensament intuitiu. Aquests dos graus de coneixements són fàcilment comparables amb les vies de recerca de Pàrmenides, ja que el primer grau de coneixement, la opinió,correspon al món sensible, que percebem amb els sentits i aixó es pot relacionar amb la via de la opinió de Pàrmenides.Al mateix temps, la ciència o saber es pot relacionar amb la via de la veritat, que parla de l'èsser, que és allò que existeix per si mateix i no dóna marge al canvi.

Si mirem una teoria totalment contrària hem de fixarnos en els sofistes, que defensaven un coneixement relatiu. Consideraven que no es podia arribar a una veritat absoluta ja que només eren opinions. Aquesta teoria contrasta clarament amb la defensada per Plató i el antecessor Sòcrates.

0 comentarios:

Publicar un comentario